Zębatka okrągła vs. owalna

12620677_1246727038677169_139787768_o

Zębatki owalne przebojem zdobywają rynek. W internecie można wyczytać, że zębatka owalna pozwala nam na osiągnięcie większej mocy, poprzez wydajniejsze jej przeniesienie na napęd. Niektórzy producenci twierdzą, że różnica może sięgać aż 10%!

Jak to działa?

Zasada działania zębatki owalnej jest dość prosta. Zębatka robi się “większa” w punkcie kiedy nasze korby są w poziomie i jesteśmy w stanie wygenerować największą moc , a mniejsza kiedy korba jest w pionie (tzw. dead spot), w którym to punkcie nie generujemy dużej mocy, bo główna siła pochodzi ze stopy, która po prostu przesuwa pedał do tyłu.

IMG_7366

Teoria ta brzmi całkiem rozsądnie i przekonująco. My postanowiliśmy sprawdzić jak to się przekłada na praktykę. Skoro efektywność pedałowania się zwiększa to powinno się to pozytywnie odbić na czasie podjazdu.

Test

Jako, że zwiększenie efektywności pedałowania powinno (naszym zdaniem) przełożyć się na czas, postanowiliśmy zrobić prosty test porównawczy - 5 podjazdów na zębatce okrągłej, następnie 5 na owalnej. Dlaczego taka kolejność spytacie? Na pewno narastające zmęczenie wpłynie negatywnie na wyniki w końcowej części testu, czyli wtedy kiedy zamontujemy zębatkę owalną. Po pierwsze - zrobiliśmy to trochę z lenistwa, bo nie chciało nam się przekładać zębatek co drugi przejazd. Po drugie - jeśli zębatka owalna faktycznie daje przewagę, to wyniki, pomimo zmęczenia, powinny być przynajmniej równie dobre co te na zębatce okrągłej.

IMG_7378

Jaki był rezultat i wyniki testu? Zobaczcie w filmie poniżej!

Za udostępnienie zębatki owalnej dziękujemy firmie HCC
www.hcc-components.com


Zdjęcia: