Neko Mulally – mistrz wykręconego tuningu

Oficjalny sezon UCI dobiegł końca, więc topowi zawodnicy wrócili już w swoje rodzinne strony. Off-sezon to dla większości z nich czas na regenerację, chwilę odpoczynku i ponowne wkręcenie się w sportowy reżim. Nie można też zapomnieć o sprzęcie, który nie tylko trafia na serwis, ale również ulega pewnym bardzo customowym metamorfozom. Poznajcie dwa rowery zawodnika ekipy GSTAAD-Scott, które są bardzo odważnymi kreacjami.

nekoo

Neko Mulally to zawodnik teamu GSTAAD-Scott. Foto: Scott Sports

Jeśli korzystacie z Instagrama i śledzicie publikacje światowej czołówki DH, to z pewnością wyłapaliście post autorstwa Neko Mulally’ego. Amerykański zjazdowiec pokusił się o bardzo odważny zabieg i skrupulatne opisanie swojego eksperymentu (włącznie z konkretnymi parametrami geometrii, które uległy zmianie). Szybko okazało się, że ten nietuzinkowy post spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem i wieloma pytaniami followersów. BTW. dobrze jest widzieć, że topowi zawodnicy nie wsiadają tylko na przygotowane dla nich rowery, ale sami starają się eksperymentować i szukać nowych rozwiązań.

No ale do rzeczy… Oto co wyczarował Neko Mulally.

p-20140426-00202_news

Wcześniej Mulally jeździł dla Treka. Ciekawe co zrobił z modelem Session. Foto: Sven Martin / Red Bull Content Pool

Scott Genius LT z mniejszym skokiem

Ta kreacja powstała na potrzeby zawodów w dual slalomie, w których Neko Mulally brał udział około miesiąca temu. Zawody de facto poszły mu całkiem nieźle. Co zrobił Neko? Zamienił standardowe koła 29 cali w swoim rowerze Scott Genius LT na rozmiar 650b (uzyskał obniżenie suportu), a także zmniejszył skok widelca Fox 36 ze 160 na 140mm. Na dokładkę wpakował jeszcze pancerny napęd Shimano Saint.

Feedback Neko: rower jest bardzo zwinny i szybki, ale byłoby lepiej, gdyby paramter CS (chain stay) i skok tylnego zawieszenia były nieco mniejsze.

Sick little slalom bike I put together for the Cane Creek dual slalom challenge at the Oskar Blues reeb ranch yesterday. Started with my Genius LT plus trail bike which I had set up with 29" wheels and switched to standard 27.5" wheels to drop the BB. Managed to fit a 150mm DH wheel in the boost rear end with a 150 end cap on the non drive side and a 157 end cap on the drive side. Maybe it's 153.5 now... new standard?? Reduced my 160mm 36 to 140mm to make it turn quicker and put on a saint drivetrain. The bike rode awesome and I managed to win the race against some fast dudes! Shorter chain stays would have been nice, and less travel in the rear end would have been better too, but the stiffness of a bike designed around 160mm travel was great and I ran enough air pressure in the shock that I stayed high in the travel anyway. Stoked I was able to do it with parts I found in my garage on short notice. Thanks @bikeonscott @fox @rideshimano @schwalbetires @syncrosbike @deitycomponents @odigrips @canecreekusa @oskarblues #longliveslalom

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika nekomulally (@nekomulally)

 

Scott Gambler na większych kołach

To też dość odważne posunięcie. Neko wziął na warsztat swojego teamowego Scotta Gamblera, w którym na początek zmienił koła z 650b na 29 cali (odwrotnie jak w przypadku tuningu Geniusa LT). Żeby obniżyć suport po zmianie kół Mulally wybrał krótszy damper – z oryginalnego 240mm przesiadł się na wersję 222mm. Korektę kąta widelca Neko dokonał poprzez zamontowanie misek redukcyjnych +1 stopień.

Feedback Neko: zjazdowy rower na kołach 29-cali to nadal niezgłębiony temat. W tej konfiguracji pierwsze wrażenia dotyczyły łatwości pokonywania dziur i nierówności. Amerykański zjazdowiec twierdzi też, że tego typu setup może być świetną alternatywą na charakterystyczne trasy.

Ciężko się z tym nie zgodzić, choć w kwestii mentalnej to jeszcze daleka droga...

Built this thing up with a few mods to the bike I've been riding all year. Started by fitting 29" wheels to the frame I raced at world champs. To get the BB low enough with the larger wheels I switched from a 240mm shock (9.5x3) to a 222mm shock (8.75x2.75). The difference in shock size was more than I was looking for, so I put offset bushings in both ends of the new shock to make it less of a change. The shorter shock made the bike too slack, so I put in a +1 degree headset. The front wheel fit into my standard 27.5 fork, but had very little clearance so I milled out the fork arch a few extra mm for a smooth fit. The rear wheel fit with plenty of clearance and has room away from the seat tube at bottom out. I had to run my seat post a little higher than normal and push my seat all the way forward on the rails. Other than that everything else fit perfectly. The BB height is 340mm, head angle about 62.5 degrees, the wheelbase about 1260mm. My first impression is that it makes all bumps feel smaller. The shorter shock cut off the top of my stroke so it feels less supple than riding my normal set up. Turning is not too bad, but feels kind of 2 dimensional. If you get late into a turn you really need to commit or you get stood up. It definitely is not as nimble with the big wheels, but when you ride smooth it's great. Then switching back to the 27.5 the front wheel seemed small after riding this thing! For a bike that I was able to build into another wheel size with all stock parts (aside from the linkage I've been using all year) it feels pretty good. I'm not sure better or worse yet, but it certainly has its sections and I'm excited to ride it more. I think there is huge potential for a downhill bike designed from the ground up around 29" wheels. It could be a great tool for certain tracks, maybe more than you would think.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika nekomulally (@nekomulally)