Kilka dni temu niemieckie YT Industries wystrzeliło nową rakietę - odświeżoną wersję swojej endurówki o nazwie Capra. Niby wiadomo było, czego można się spodziewać, a jednak Kozica wszystkich zaskoczyła... Dwa rozmiary kół, poprawiona geometria i o wiele większy skok niż w poprzedniej wersji. Prześledziliśmy ile trzeba zapłacić za te luksusy i do czego tak naprawdę się przydadzą...
Endurance i Punkduro - czyli poznajcie dzieci Enduro i Freeride'u
Jeśli ktoś twierdzi, że freeride już nie istnieje, to jest w błędzie. Producenci rowerów robią wszystko, żeby enduro rozgraniczyć na typowe endurance/zawody/podjazdy oraz bardziej dziką odmianę rozwijającą się w bike parkach i hopach, która przejmie obowiązki freeride'u. Nowa YT Industries Capra jest tego świetnym przykładem - powiększony skok (nawet 170/180mm), agresywna geometria i komponenty, które wytrzymają "orkę" na najbardziej wymagających trasach.
Warto też wspomnieć o kołach - producent zadbał o to, by zadowolić zarówno wyznawców sekty 29-cali jak i konserwy z grupy 27,5. Na stronie możemy odnaleźć jasną sugestię, że większe koła lepiej spiszą się w klasycznym enduro, natomiast Capra na 650b to zabawka dla fanów walki z grawitacją a nawet zjazdu.
Ile trzeba zapłacić za YT Industries Capra 2018?
Wersja 650b - ekonomiczna
YT Industries Capra 27 AL - 2499 euro (po kursie średnim z 09.02 = 10 429 pln)
Co w zamian? Aluminiowa rama, zawieszenie Rock Shox (Lyric RC i Super Deluxe R), 11-biegowy napęd zbudowany z grupy SLX i komponentów Race Face oraz kasety E13, dropper E13 i hamulce Sram Code R. Rower potoczy się na kołach DT Swiss E1900 i gumach Maxxisa. Waga: 14,1 kg. Skok: 170/170 mm.
Wersja 650b - na bogato
YT Industries Capra 27 CF PRO RACE - 5199 euro (po kursie średnim z 09.02 = 21 807 pln)
Co w zamian? Karbonowa rama, topowe zawieszenie Foxa - 36 Float Factory i Float X2 Factory, korba i kaseta e13 wymieszana z komponentami Shimano XTR, do tego sztyca regulowana Fox Transfer Factory i hamulce Sram Code Ultimate oraz kokpit Renthala. Dodatkowo wypasione koła e13 TRS i gumy tej samej marki. Waga: 13,2 kg. Skok: 180/180mm.
Wersja 29 - ekonomiczna
YT Industries Capra 29 AL - 2499 euro (po kursie średnim z 09.02 = 10 429 pln)
Co w zamian? W zasadzie to samo co u rodzeństwa na mniejszym kole - luminiowa rama, zawieszenie Rock Shox (Lyric RC i Super Deluxe R), 11-biegowy napęd zbudowany z grupy SLX i komponentów Race Face oraz kasety E13, dropper E13 i hamulce Sram Code R. Do tego koła DT Swiss E1900 i sprawdzone opony Maxxisa. Waga jest nieco większa: 14,4 kg. Skok: 160/160mm.
Wersja 29 - na bogato
YT Industries Capra 29 CF PRO RACE - 5199 euro (po kursie średnim z 09.02 = 21 807 pln)
Co w zamian? Ta sama historia - setup osprzętowy totalnie wypasiony: zawieszenie Fox Float, dropper Fox'a, napęd E13 i Shimano XTR, koła i opony E13. Wersja z większym kołem troszkę przytyła, bo u niej waga pokazałaby 13,5kg. Skok: 170/170mm.
Konkluzja
Przedstawione przez nas opcje to skrajne propozycje z oferty YT Industries. Łatwo jednak zauważyć, co idzie w parze z prawie dwukrotnie większą ceną - rama karbonowa vs. aluminiowa, komponenty z innych światów oraz niewielka różnica wagowa i minimalne różnice w skoku zawieszenia (10mm). Wygląda więc na to, że kluczowym czynnikiem, który dyktuje różnicę cen, nie jest odmienna funkcjonalność rowerów z jednej gamy (np. tani model z 2-blatową korbą i bez dropera, a drogi na pełnym wypasie), ale ich JAKOŚĆ, wynikająca ze szlachetności komponentów. W gamie znajdziemy także pośrednie modele za adekwatne do wyposażenia ceny: 2999 euro, 3699 euro, 4299 euro, które świetnie uzupełniają różne "luki" w stosunku do preferencji klientów.
Nam osobiście najbardziej do gustu przypadła najtańsza wersja na karbonowej ramie - YT Industries Capra 27 CF 2018 . W opcji 650b otrzymamy świetną ramę, dobre komponenty, skok 170/170mm i zaledwie 0,5 kg straty do najbardziej wypasionej wersji.