Sag to magicznie słowo, które nierozerwalnie wiąże się z rowerami z przednim lub pełnym (przednim i tylnym) zawieszeniem, lub jak kto woli z amortyzacją. Przekładając to na język polski - to nic innego jak ugięcie wstępne amortyzatora, które powstaje pod wpływem nacisku wagi naszego ciała na nasz jednoślad.
Jest to najważniejszy parametr, który należy ustawić zanim zaczniemy bawić się regulacjami odbicia i kompresji (czerwone i niebieskie pokrętła). Dlaczego Sag jest taki ważny? Otóż utrzymuje on amortyzator w na odpowiedniej wysokości i pozwala na wykorzystanie w pełni jego właściwości tłumiących nierówności.
A nierówności są dwojakiego rodzaju: wypukłe i wklęsłe. Wyobraźmy sobie sytuację, że jedziemy po ulicy i chcemy wjechać pod krawężnik - tu mamy do czynienia z nierównością wypukłą. Amortyzator schowa się i jednocześnie wjedzie na krawężnik, pochłaniając nierówność. Jeśli natomiast będziemy chcieli z krawężnika zjechać, to sag pozwoli na zminimalizowanie uderzenia, bo amortyzator wysunie się do uzyskania pełnego skoku zanim opona dotknie ulicy.
Wartość ugięcia wstępnego jest różna dla różnych typów rowerów i stylu jazdy rowerzysty. Generalnie zasada jest taka, że im mniejszy skok amortyzatora, tym mniejszy sag. Także dla rowerów o skoku 100mm wartość ugięcia wstępnego powinniśmy ustawić na 10-20%. W rowerach zjazdowych sag może nawet wynosić 30-35%.
Jeśli chodzi o styl jazdy, to tu działa zasada: im szybciej, tym bardziej twardo. Chodzi o to, aby nie dobijać zawieszenia podczas jazdy (lub dobijać je sporadycznie).
Jak ustawić Sag?
Do ustawienia właściwej wartości ugięcia wstępnego będziemy potrzebowali pomocy osoby trzeciej. Należy zająć naturalną pozycję na rowerze - zwykle będzie to pozycja stojąca, bo w takiej zjeżdżamy. Mocno oprzeć się na pedałach i kierownicy, i ugiąć kilkukrotnie zawieszenie w rowerze poprzez wykonanie odciążenia i dociążenia. Następnie przesuwając specjalną gumkę na amortyzatorze (jeśli nie ma gumki można zapiąć zip'a) oznaczamy wartość ugięcia wstępnego. Następnie mierzymy suwmiarką.
Aby wyliczyć procent, wystarczy podzielić otrzymaną wartość przez pełny skok amortyzatora. Załóżmy, że mamy amortyzator o skoku 150mm, a wartość ugięcia wstępnego wyszła nam 28mm. Zatem 28 dzielimy przez 150, co daje nam w przybliżeniu 0.18 czyli 18% sagu
To samo robimy z amortyzatorem tylnym. Pamiętajmy jednak o zasadzie, że amortyzator przedni powinien być nieco twardszy, bo podczas jazdy w dół rozłożenie masy spowoduje większy nacisk na przód.
Tak więc w różnych typach rowerów zastosujemy różne wartości Sag'u, np:
- Rower zjazdowy 200mm skoku: przód 25%, tył 30-35%
- Rower enduro 160mm skoku: przod 20-25%, tył 25-30%
- Rower trail 130mm skoku: przód 20%, tył 25%
- Rower XC 100mm skoku: przod 10-20%, tył 10-20%
Oczywiście są to orientacyjne wartości i mogą się wahać w zależności od stylu jazdy i wagi ridera. Radzimy poeksperymentować na znanej nam trasie, aby uzyskać optymalne wartości!