Jak ustawić SAG?

Sag to magicznie słowo, które nierozerwalnie wiąże się z rowerami z przednim lub pełnym (przednim i tylnym) zawieszeniem, lub jak kto woli z amortyzacją. Przekładając to na język polski - to nic innego jak ugięcie wstępne amortyzatora, które powstaje pod wpływem nacisku wagi naszego ciała na nasz jednoślad.

Jest to najważniejszy parametr, który należy ustawić zanim zaczniemy bawić się regulacjami odbicia i kompresji (czerwone i niebieskie pokrętła). Dlaczego Sag jest taki ważny? Otóż utrzymuje on amortyzator w na odpowiedniej wysokości i pozwala na wykorzystanie w pełni jego właściwości tłumiących nierówności.

A nierówności są dwojakiego rodzaju: wypukłe i wklęsłe. Wyobraźmy sobie sytuację, że jedziemy po ulicy i chcemy wjechać pod krawężnik - tu mamy do czynienia z nierównością wypukłą. Amortyzator schowa się i jednocześnie wjedzie na krawężnik, pochłaniając nierówność. Jeśli natomiast będziemy chcieli z krawężnika zjechać, to sag pozwoli na zminimalizowanie uderzenia, bo amortyzator wysunie się do uzyskania pełnego skoku zanim opona dotknie ulicy.

Wartość ugięcia wstępnego jest różna dla różnych typów rowerów i stylu jazdy rowerzysty. Generalnie zasada jest taka, że im mniejszy skok amortyzatora, tym mniejszy sag. Także dla rowerów o skoku 100mm wartość ugięcia wstępnego powinniśmy ustawić na 10-20%.  W rowerach zjazdowych sag może nawet wynosić 30-35%.

Jeśli chodzi o styl jazdy, to tu działa zasada: im szybciej, tym bardziej twardo. Chodzi o to, aby nie dobijać zawieszenia podczas jazdy (lub dobijać je sporadycznie).

sag3

Aby prawidłowo ustawić Sag, niezbędna będzie pomoc osoby która przytrzyma nam rower. Foto: mtb.pl

Jak ustawić Sag?

Do ustawienia właściwej wartości ugięcia wstępnego będziemy potrzebowali pomocy osoby trzeciej. Należy zająć naturalną pozycję na rowerze - zwykle będzie to pozycja stojąca, bo w takiej zjeżdżamy. Mocno oprzeć się na pedałach i kierownicy, i ugiąć kilkukrotnie zawieszenie w rowerze poprzez wykonanie odciążenia i dociążenia. Następnie przesuwając specjalną gumkę na amortyzatorze (jeśli nie ma gumki można zapiąć zip'a) oznaczamy wartość ugięcia wstępnego. Następnie mierzymy suwmiarką.

sag2

Do zmierzenia Sag'u niezbędna będzie miarka. Foto: mtb.pl

Aby wyliczyć procent, wystarczy podzielić otrzymaną wartość przez pełny skok amortyzatora. Załóżmy, że mamy amortyzator o skoku 150mm, a wartość ugięcia wstępnego wyszła nam 28mm. Zatem 28 dzielimy przez 150, co daje nam w przybliżeniu 0.18 czyli 18% sagu

To samo robimy z amortyzatorem tylnym. Pamiętajmy jednak o zasadzie, że amortyzator przedni powinien być nieco twardszy, bo podczas jazdy w dół rozłożenie masy spowoduje większy nacisk na przód.

sag1

Wielkość Sag regulujemy zwiększając lub zmniejszając ciśnienie w komorze powietrznej amortyzatora. Foto: mtb.pl

Tak więc w różnych typach rowerów zastosujemy różne wartości Sag'u, np:

  • Rower zjazdowy 200mm skoku: przód 25%, tył 30-35%
  • Rower enduro 160mm skoku: przod 20-25%, tył 25-30%
  • Rower trail 130mm skoku: przód 20%, tył 25%
  • Rower XC 100mm skoku: przod 10-20%, tył 10-20%

Oczywiście są to orientacyjne wartości i mogą się wahać w zależności od stylu jazdy i wagi ridera. Radzimy poeksperymentować na znanej nam trasie, aby uzyskać optymalne wartości!