TEST: Opona Bontrager XR2 Team Issue 29

Pod koniec zimy dotarł do nas komplet opon testowych od Bontragera. Marki chyba nie trzeba nikomu przedstawiać - Bontrager dawno temu został wchłonięty przez Trek'a i od tego czasu oferuje całą masę różnych komponentów i akcesoriów.

Można odnieść wrażenie, że producent który nie specjalizuje się w oponach nie może mieć równie dobrego produktu co marki takie jak Maxxis, Michelin czy Continental, które koncentrują się tylko i wyłącznie na produkcji opon. Ale czy na pewno?

Opona Bontrager XR2 jest to opona przeznaczona do rowerów górskich na dużych kołach 29”. Jest kolejna odsłona modelu XR. Moje odczucia z jazdy podczas testu są zadowalające. Zacznę może od punktów, które wywarły na mnie najlepsze wrażenie. Model XR2 zapewnia dobrą przyczepność kół w mokrych i błotnistych warunkach pogodowych. Opona jest plastyczna i zachowuje swoje właściwości nawet w niskich temperaturach (przedział -10st.C do +12st.C). Klocki, mimo tego, że nie są zbyt rzadkie, dobrze się czyszczą z błota. Komfort jazdy, jaki zapewnia ten model pozwala rozwinąć dużą prędkość zachowując maksymalną przyczepność kół, zwłaszcza na miękkiej nawierzchni. Producent zastosował specjalnie mieszanki zapewniające lekkość, pewne pokonywanie zakrętów oraz niskie opory toczenia. Dodatkowym atutem jest waga opon - 640 gram na kole 29" to całkiem niezły rezultat.

Na co warto zwrócić szczególną uwagę to odporność na przebicia. Przejechałem na tych oponach około 400 km w bardzo różnych warunkach od mokrych po suche, od twardej nawierzchni po nieco miększy grunt - głównie ścieżki, korzenie, chodniki i asfalt. Było kilka momentów, w których już myślałem, że złapałem gumę w tylnym kole, ale ku mojemu zdziwieniu opona wytrzymała!

Dodatkowo opona przystosowana jest do zastosowania bezdętkowego (TLR), zapewniając łatwy montaż, co według mnie robi sporą różnicę szczególnie, gdy często startujemy w zawodach i ścigamy się w różnego rodzaju wyścigach np. Cross country lub maratony i chcemy mieć pewność, że nie złapiemy tzw 'snake'a

Jedyny minus, który przychodzi mi do głowy podczas całych testów to sam początek, gdy musiałem założyć oponę na obręcz. Proces ten zajął mi sporo czasu bo opona w żaden sposób nie chciała „wskoczyć” na obręcz. Na pewno jest to częściowo spowodowane faktem, że opona dedykowana jest do systemu bezdętkowego i musi "ciasno" siedzieć na obręczy. A być może akurat trafiła mi się twarda sztuka.

Podsumowanie:

- dobra opona na luźną nawierzchnię
- niskie opory toczenia pozwalają na szybką jazdę i dobre trzymanie
- system bezdętkowy minimalizujący przebicia
- naprzemienne boczne klocki zwiększające przyczepność na zakrętach

Cena detaliczna: 199zł